Adayın mülakatı değerlendirmesi noktası markanın itibari ve iletişimi açısından çok önemli. Çoğu firma için mülakat, işe alım sürecinin adaya dokunulan ilk aşaması olmakla birlikte, firmanın itibarı ve çalışan deneyiminin başlangıcı olması açısından da önem taşıyor.
Alışılagelmiş bir mülakat akışı ise, bildiğimiz üzere işe alım uzmanının adayı değerlendirmesi, hatta puanlaması ya da değerlendirmesi üzerine kurulu.
Ancak çalışan deneyimi konusuna önem veren firmalarda, son yıllarda kendini göstermeye başlayan bir uygulama, mülakatı yapan kişinin de en az aday kadar hazırlıklı, hassas ve dikkatli olmasını gerektiriyor. Bu uygulamada; mülakatın sonunda, adaya form yoluyla bir takım sorular sorularak mülakatı değerlendirmesi isteniyor.
Sorularsa, çoğunlukla aşağıdaki başlıklarda toplanıyor;
Uygulama, iki açıdan oldukça önemli;
Birincisi; firmanın işveren marka algısında, adayların firma hakkındaki yorumları ve beklentilerinin oldukça önemli olmasıyla ilgili. Yani, kötü bir mülakat deneyimi, olumsuz bir “word of mouth” akımının başlangıcı olarak firmanın reputasyonuna olumsuz etki edebilir. Özellikle günümüzde iletişimin nasıl uçsuz bucaksız olduğu ve sosyal medyayla birikte olumsuz deneyimlerin ışık hızında kitlelere yayılabildiği düşünüldüğünde.
İkincisi ise; işe alım süreçlerinde insan kaynakları uzmanının performansı ile ilgili. Bu süreç insan unsurunu merkezinde barındırması nedeniyle; şahsi insiyatif kullanımını, dolayısıyla duygu ve yargıları da içeriyor. Böylece; olumlu değerlendirilme şansı olan, firma için yüksek potansiyel taşıyan adayların yok yere süreç dışında kalması muhtemel.
Adayların mülakatı değerlendirmesi ise, yukarıdaki insani unsurların yanı sıra, işe alım sürecindeki eksiklikler ya da gelişim alanlarının görülmesi, gerekli düzenlemelerin yapılması için oldukça etkili olabilir gibi görünüyor.
Gerek sürecin iyileştirilmesi, gerek işe alım uzmanlarının performansı, gerekse adayların iyi bir mülakat deneyimi yaşamaları için uygulama günden güne yaygınlaşıyor. Peki siz bu konuda ne düşünüyorsunuz? Çalıştığınız şirket böyle bir uygulamaya hazır mı dersiniz?